W dniach 26-27 września 2024 roku odbyła się Międzynarodowa Konferencja Naukowa pt. „Pokój fundamentem człowieczeństwa. Teoria a praktyka edukacyjna”. Wydarzenie zgromadziło badaczy, praktyków oraz przedstawicieli instytucji edukacyjnych z całego świata, którzy wspólnie analizowali i rozwijali nowoczesne metody oraz narzędzia edukacji pokojowej.
Celem konferencji była wymiana doświadczeń i integracja różnych perspektyw na temat edukacji pokojowej. Interdyscyplinarne podejście pozwoliło na pogłębioną refleksję nad teorią i praktyką wychowania do pokoju. Uczestnicy przedstawili różnorodne strategie edukacyjne, mające na celu promowanie pokoju i pokojowego współistnienia w różnych kontekstach społecznych i kulturowych.
Główne obszary tematyczne obejmowały:
Teoretyczne podstawy wychowania do pokoju – dyskusje skoncentrowane na filozoficznych i pedagogicznych aspektach budowania pokojowych postaw. Prezentowano wyniki badań nad rolą wartości w edukacji oraz znaczeniem filozofii pokoju w kontekście globalnych wyzwań.
Metody i narzędzia edukacji pokojowej – uczestnicy dzielili się nowoczesnymi podejściami i technikami nauczania, wspierającymi pokojowe współistnienie. Przedstawiono innowacyjne programy edukacyjne oraz narzędzia dydaktyczne wspierające rozwój postaw pokojowych.
Rola instytucji edukacyjnych w budowaniu pokoju – analizowano, jak szkoły, uczelnie oraz inne instytucje kształtują wartości pokojowe w młodych ludziach, podkreślając znaczenie instytucji jako platform integracji społecznej i edukacyjnej.
Psychospołeczne aspekty wychowania do pokoju – omówiono, jak edukacja pokojowa wpływa na rozwój emocjonalny, społeczny i moralny jednostek, sprzyjając budowaniu trwałych relacji międzyludzkich.
Pokojowe rozwiązywanie konfliktów – zaprezentowano sprawdzone metody mediacji oraz programy szkoleniowe z zakresu rozwiązywania konfliktów bez przemocy.
Globalne wyzwania i inicjatywy pokojowe – przedstawiono międzynarodowe projekty edukacyjne oraz przykłady współpracy na rzecz pokoju na skalę globalną.
Konferencja zakończyła się panelem dyskusyjnym, który skupił się na przyszłości edukacji pokojowej w dynamicznie zmieniającym się świecie. Uczestnicy zgodzili się, że wyzwania związane z pokojowym współistnieniem wymagają dalszych badań i międzynarodowej współpracy. Instytut Papieża Jana Pawła II miał możliwość uczestniczyć w tej dwudniowej konferencji.