W dniach 12–19 maja 2025 roku odbyła się pielgrzymka uczniów, nauczycieli i rodziców z Zespołu Szkół Specjalnych nr 105 w Warszawie do Włoch. Wydarzenie zostało zorganizowane z okazji Roku Jubileuszowego 2025, a jego głównym celem było pogłębienie wiary, doświadczenie wspólnoty oraz odwiedzenie miejsc szczególnie ważnych dla historii i duchowości Kościoła katolickiego.
Pielgrzymka została zorganizowana przez Zespół Szkół Specjalnych nr 105 przy wsparciu Instytutu Papieża Jana Pawła II w Warszawie, który od lat wspiera inicjatywy edukacyjne na rzecz osób z niepełnosprawnością.
W trakcie ośmiodniowego wyjazdu pielgrzymi odwiedzili m.in. Rzym, gdzie modlili się w Bazylikach Papieskich, przeszli przez Drzwi Święte, uczestniczyli w Mszy Świętej oraz nawiedzili grób św. Jana Pawła II. Szczególnie poruszającym doświadczeniem była również wizyta w Asyżu, gdzie uczniowie zatrzymali się przy grobie bł. Carlo Acutisa, młodego świadka wiary, którego postawa jest bliska i zrozumiała dla młodzieży. W czasie pielgrzymki zrealizowano również warsztaty edukacyjne poświęcone postaci św. Jana Pawła II. Zajęcia miały charakter interaktywny i dostosowane były do potrzeb i możliwości uczestników. Uczniowie poznawali życie i nauczanie Papieża Polaka, szczególnie w kontekście jego troski o osoby chore i z niepełnosprawnością. Warsztaty umożliwiły młodzieży głębsze zrozumienie wartości, jakimi kierował się Jan Paweł II, a także były okazją do refleksji nad znaczeniem jego dziedzictwa we współczesnym świecie.
Każde z odwiedzanych miejsc było okazją do refleksji, modlitwy i odkrywania duchowego wymiaru codzienności. Jak podkreślają nauczyciele i opiekunowie, pielgrzymka miała nie tylko charakter religijny, ale również wychowawczy i integracyjny. Uczniowie, mimo swoich trudności i ograniczeń, wykazali się ogromną otwartością, zaangażowaniem i duchową dojrzałością, stając się dla dorosłych „nauczycielami” miłości, cierpliwości i pokory.
Wspólne przebywanie, modlitwa, zwiedzanie i rozmowy pozwoliły na zacieśnienie relacji między uczestnikami oraz stworzyły przestrzeń do wzajemnego poznania się i zrozumienia. Był to czas duchowej formacji i żywej katechezy, której, jak zauważyli nauczyciele nie da się przeprowadzić w sali lekcyjnej.