Przejdź do treści

Mały słownik aksjologiczny

Opublikowano: 9 października 2013 r.
9 października 2013 | Kategorie: Aktualności, Archiwum aktualności 2011-2014

okladka v2We wrześniu ukazał się Mały słownik aksjologiczny, zbiór gromadzący ok. 150 haseł, co zwieńczyło trzyletnią pracę zespołu autorskiego i redakcyjnego, pracującego dzięki patronatowi IPJP2. Książka o poręcznym formacie i twardej oprawie, choć nie tak obszerna (318 stron), objaśnia i systematyzuje w porządku alfabetu najważniejsze terminy z zakresu świata wartości oraz nazwanych i poglądowo wymienionych teorii i procesów wychowania. Można zakładać, iż przydatność treści, składających się na poszczególne hasła, tak w szkole, w doradztwie wychowawczym, wśród studentów jak i młodzieży, będzie nieodzowna i niezastąpiona. Po prostu dlatego, iż pozycji odpowiadającej tematyce oraz przedłożonemu zasobowi materiału dotąd na rynku księgarskim nie było. Wiele terminów rozumieliśmy intuicyjnie, połowicznie, przypadkowo, czerpiąc z literatury przedmiotu w sposób dorywczy. Teraz – dzięki słownikowi – łatwiej i stosownie do rzeczy będzie można się nimi posługiwać. 

Instytut Papieża Jana Pawła II od początku działalności zajmuje się problematyką aksjologii, szczególnie w nauczaniu papieża Polaka. Wypada zauważyć, iż nowa publikacja powstała po kilku zorganizowanych i współorganizowanych konferencjach aksjologicznych, po wielu spotkaniach z nauczycielami (zarówno w wilanowskiej siedzibie Instytutu, jak również w szkołach leżących na terenie Województwa Mazowieckiego), naszej wcześniejszej publikacji Program wychowawczy oparty na wartościach oraz po przeprowadzeniu tematycznych seminariów i warsztatów organizowanych dla nauczycieli z inicjatywy (i na ogół przez pracowników) IPJP2. To dość ważne antecedencje. Wskazujące, iż najróżniejsze sprawy, które w psychologii określa się mianem „wiedzy pewnej”, podlegają doświadczeniu społecznemu i (by się tak wyrazić) wcześniejszemu „rozpoznaniu i wypracowaniu w terenie”. Naturalnie, o doborze wszystkich artykułów wchodzących do Małego słownika aksjologicznego zadecydowało konkretne zamówienie, wynikające ze stanu badań, a także potrzeb dostrzeganych tak w praktyce szkolnej, w macierzystym środowisku edukacyjno-wychowawczym, jak i w systematycznym myśleniu badaczy.

Książka w punkcie wyjścia oferuje autorską nazwę hasła (np. „aksjologia”, „atmosfera wychowawcza”, „autorytet”, „cele kształcenia”, „cele wychowania”, „dialog”, „dobro”, „dojrzałość ludzka” itp.). Nazwę tę wersalikami wybito i wytłuszczono, dla wygody czytelników, lokując ją także wertykalnie przy danej treści. Na treść zagadnienia złożyło się hasło główne połączone z krótką bibliografią. Redakcja podzieliła się w Słowie wstępnym uwagą, iż zasadniczo miały to być maksymalnie trzy propozycje bibliograficzne, poszerzające omawiane zagadnienie. W efekcie stało się trochę inaczej, bo w wielu wypadkach otrzymaliśmy bibliografię nieco pełniejszą. Tym lepiej dla odbiorcy dociekliwego, który powodowany ciekawością bądź potrzebą wynikającą z uprawianej profesji, będzie mógł sięgnąć łatwo po lektury uzupełniające, gdyby odczuwał niedosyt lub pragnął pogłębić wiedzę według podanych wskazówek.  

W słowniku nie wprowadzono definicji konkretnych wartości obecnych życiu społecznym czy narodowym, ponieważ – w zależności od czytelnika – wciąż mogłaby to być lista nieskończona. Wartości bowiem, choć występują obiektywnie, przyjmowane i odbierane są w sposób subiektywny, zabarwiony często emocjami. Prezentowany materiał miałby raczej na celu zaproponować czytelnikowi takie hasła, które pozwolą obiektywnie spojrzeć na świat wartości, w jakim żyje i jaki współtworzy. Ale właśnie opis narzędzi adekwatnego nazywania i poznawania tych spraw pozwoli zapewne wprowadzić czytających w przygodę odpowiedzialnego budowania „świata wartości”. Jak była o tym mowa, książka skierowana została do nauczycieli i dydaktyków, do osób parających się wychowaniem dzieci, młodzieży lub dorosłych (por. hasło: „andragogika”, s. 12-14). Krąg odbiorców powinien być przecież szerszy, m. in. z powodu dziedzictwa wielkiego patrona wychowawczej więzi z drugim człowiekiem, jakim jest bł. Jan Paweł II. Mamy nadzieję, że z książki skorzysta wielu czytelników – a przynajmniej „każdy otwarty na proces samowychowania człowiek”.

Pozostałe aktualności

Konkurs „Jan Paweł II jako autorytet dla pokoleń”

Dzięki wsparciu Instytutu Papieża Jana Pawła II, Parafia Świętej Teresy od Dzieciątka Jezus zorganizowała konkurs pt. „Jan Paweł II jako autorytet dla pokoleń”, poświęcony postaci św. Jana Pawła II – Papieża Polaka i naszego Rodaka. Konkurs cieszył się bardzo dużym...

czytaj dalej