Przejdź do treści

Debata „Myśląc z Wojtyłą…” o Kobiecie

Opublikowano: 23 marca 2015 r.
23 marca 2015 | Kategorie: Aktualności, Konferencje

Dnia 17 marca w Domu Arcybiskupów Warszawskich przy ulicy Miodowej odbyło się kolejne spotkanie z cyklu „Myśląc z Wojtyłą”. O nowym i „starym” feminizmie, geniuszu kobiety w pismach Jana Pawła II oraz o tym, czy feminizm jest dziś linią podziału między kobietami, rozmawiały feministka, publicystka i pisarka Agnieszka Graff, socjolog i pisarka Aneta Gawkowska, historyk idei Magdalena Gawin oraz socjolog i dziennikarka Karolina Wigura.

Jako pierwsza głos zabrała dr Karolina Wigura, która zaznaczyła, że współczesny liberalny feminizm, podobnie jak św. Jan Paweł II w swoim nauczaniu, staje w obronie godności każdej jednostki. W ujęciu tego nurtu każdy człowiek ma jednakową wartość, niezależnie od tego, jaką ma płeć, pochodzenie czy jakim dysponuje majątkiem, ponieważ każde istnienie jest celem samym w sobie.

Z kolei dr Aneta Gawkowska przybliżyła zgromadzonym nauczanie Jana Pawła II zawarte w dokumentach Kościoła i dziełach, które po sobie pozostawił. Przypomniała, że papież w encyklice „Evangelium vitae” wezwał kobiety do tworzenia nowego feminizmu, który miał nie ulegać pokusie maskulinizacji. Postulował, by kobiety w słusznej pogoni za równością i niezależnością nie utraciły kobiecości i by zaczęły odkrywać swój geniusz. Jan Paweł II w tej encyklice zachęcał kobiety do wprowadzenia kobiecości do sfery publicznej. Wzywał do podjęcia walki z przemocą, dyskryminacją i wyzyskiem, który był ich udziałem przez wieki. Mówił też, że kobiety z racji biologicznej zdolności do urodzenia dziecka są powołane do szczególnego przyjmowania drugiego człowieka i uczenia budowania relacji opartych na bezwarunkowym darze z siebie – zaznaczyła socjolog. Dalej dr Gawkowska podkreśliła, że w swoim nauczaniu Jan Paweł II nigdzie nie napisał, że każda kobieta powinna być matką biologiczną. Przeciwnie, często mówił o tym, jak ważne jest macierzyństwo duchowe. W „Liście do kobiet” papież wymienił wiele dziedzin, w których kobiety mają do odegrania bardzo ważną rolę. Pisał, że mają wnosić do świata humanizm i pogłębioną świadomość wartości osoby. Jednocześnie otwarcie przyznawał, że sytuacja kobiet na przestrzeni dziejów była bardzo zła i wyrażał wdzięczność wobec tych kobiet, które podjęły walkę o równouprawnienie i przeciwstawiały się wyzyskowi i przemocy. Domagał się równości na rynku pracy i w systemie ekonomicznym, politycznym i społecznym.

Odnosząc się do wypowiedzi poprzedniczek prof. Agnieszka Graff zauważyła, że w nauczaniu Jana Pawła II jest pewien rodzaj determinizmu, z którym nie zgadzają się współczesne feministki. Zdaniem publicystki samo mówienie o geniuszu kobiety, o jej większej wrażliwości na świat osób i relacji sprawia, że mężczyźni czują się zwolnieni z pracy na tym polu. Zdaniem feministki nowy feminizm Jana Pawła II jest po prostu konserwatywną odpowiedzią na zmianę, która w pewnym momencie zaszła w społeczeństwie i wywołała lęk i zamęt w środowiskach kościelnych.

Jednocześnie dodała, że feminizm wciąż ewoluuje i współcześnie feministki przyznają, że istnieją znaczące różnice między płciami, jednak w odróżnieniu od konserwatystów nie wywodzą ich z biologii a raczej z przekazu kulturowego. Podkreśliła, że lewicowe środowiska kobiece nie chcą oddzielać kobiecości od macierzyństwa i opiekuńczości a jedynie nasycić sferę publiczną tymi cechami.

Jako ostatnia głos zabrała dr Magdalena Gawin, która nakreśliła sytuację kobiet walczących o emancypację na ziemiach polskich w XIX i na początku XX w. Dowodziła, że tradycja walki o równouprawnienie ma w Polsce cechy wyjątkowe, o których powinniśmy pamiętać. Dodała, że stwierdzenia zawarte w niektórych publikacjach, jakoby Kościół katolicki był odwiecznym wrogiem emancypacji kobiet i hamował ich walkę o równość, jest bzdurą. Przytoczyła działające na ziemiach polskich zakony bezhabitowe założone przez bł. Honorata Koźmińskiego, które powołały do życia pierwsze kobiece związki zawodowe – Kościół katolicki w Polsce był zawsze sprzymierzeńcem emancypacji kobiet – zakończyła historyk idei.

Cykl comiesięcznych debat w Domu Arcybiskupów Warszawskich, jest kontynuacją „Dziedzińca Dialogu”, Dyskusje poświęcone były kolejno Bogu, człowiekowi, Europie i światu, Polsce, Kościołowi młodzieży, Synodowi o rodzinie oraz papieżowi Franciszkowi. Debaty są otwarte dla wszystkich chętnych: katolików, wyznawców innych religii, ateistów, agnostyków oraz tych, którzy mają pytania i wątpliwości co do poszczególnych punktów papieskiego nauczania.

Debaty są organizowane przez: Kardynała Kazimierza Nycza metropolitę warszawskiego oraz Instytut Papieża Jana Pawła II, Centrum Myśli Jana Pawła II, Papieski Wydział Teologiczny w Warszawie, Kwartalnik „Więź”, Fundację Dzieło Nowego Tysiąclecia, Klub Inteligencji Katolickiej w Warszawie i Katolicką Agencję Informacyjną.

Pozostałe aktualności

Konkurs „Jan Paweł II jako autorytet dla pokoleń”

Dzięki wsparciu Instytutu Papieża Jana Pawła II, Parafia Świętej Teresy od Dzieciątka Jezus zorganizowała konkurs pt. „Jan Paweł II jako autorytet dla pokoleń”, poświęcony postaci św. Jana Pawła II – Papieża Polaka i naszego Rodaka. Konkurs cieszył się bardzo dużym...

czytaj dalej