Instytut Papieża Jana Pawła II wraz z Sekcją Misjologii na Wydziale Teologicznym UKSW organizuje tegoroczną, VII edycję Misyjnej Olimpiady Znajomości Afryki (MOZA). Szczegółowe informacje na temat Olimpiady zamieszczamy na naszej stronie, dodatkowe informacje dostępne są na stronie: WWW.olimpiada.uksw.edu.pl
REGULAMIN VII MISYJNEJ OLIMPIADY ZNAJOMOŚCI AFRYKI
Geografia, społeczeństwo, kultura i historia kontynentu oraz misji
Postanowienia ogólne:
Podstawą prawną istnienia VII Misyjnej Olimpiady Znajomości Afryki i jej działania stanowi Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dn. 29 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad (Dz. U. 2002 nr 13 poz. 125).
- Regulamin Olimpiady jest zgodny z w/w Rozporządzeniem.
- Organizatorem Olimpiady jest Sekcja Misjologii Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.Współorganizatorami tegorocznej edycji są: Komisja Episkopatu Polski ds. Misji oraz Instytut Papieża Jana Pawła II w Warszawie.
- Odpowiedzialność za poziom merytoryczny i organizację zawodów ponosi Sekcja Misjologii UKSW.
- Decyzją z dnia 2 lipca 2004 roku Olimpiada posiada aprobatę Ministra Edukacji Narodowej
i Sportu. - Wszelką korespondencję dotyczącą Olimpiady należy kierować na adres Komitetu Głównego Olimpiady z siedzibą w Warszawie: Wydział Teologiczny Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, ul. Dewajtis 5 (pok. 233), 01-815 Warszawa, tel. 0 662 357 541, e-mail: olimpiada@uksw.edu.pl Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. ; strona internetowa: www.olimpiada.uksw.edu.pl
Cel Olimpiady:
Celem Olimpiady jest promocja kontynentu afrykańskiego, przy zwróceniu szczególnej uwagi na działalność naszych rodaków – bogactwo pracy polskich misjonarzy i misjonarek, ambasadorów naszego kraju oraz ludzi, wśród których żyją. Ponadto uczestnictwo w konkursie integruje uczniów wśród idei wychowania w duchu tolerancji, szacunku dla drugiego człowieka bez względu na jego pochodzenie, oraz uczy wrażliwości, otwartości na inne narody i kultury.
- Udział w Olimpiadzie jest dobrowolny.
- Prawo do udziału przysługuje uczniom szkół ponadgimnazjalnych: liceów ogólnokształcących, liceów profilowanych, techników, uzupełniających liceów ogólnokształcących i zawodowych, techników uzupełniających oraz uczniom ponadpodstawowych szkół średnich, ogólnokształcących i zawodowych.
- Zgłoszenia (formularz do pobrania na stronie internetowej Olimpiady, należy przesłać listownie lub faksem na adres Komitetu Głównego) udziału przyjmowane będą do 4 października 2008 r.
- Misyjna Olimpiada Znajomości Afryki to zawody trójstopniowe o zasięgu ogólnopolskim:
I stopień – etap szkolny, II stopień – etap okręgowy, III stopień – etap centralny. - We wszystkich etapach uczniowie startują indywidualnie.
- Uczestnicy podejmując decyzję udziału w Olimpiadzie zobowiązani są do ścisłego przestrzegania jej regulaminu.
- Terminarz Olimpiady: I etap – 20 października 2008; II etap – 15 stycznia 2009; III etap – 22 kwietnia 2009.
- Komitet Główny powołuje szesnaście Komitetów Okręgowych, zgodnie z granicami szesnastu województw, powiadamiając o tym Kuratorium województwa i Wydział Katechetyczny danej diecezji.
- Komitety Okręgowe są lokalnymi strukturami Komitetu Głównego i realizują jego zadania.
- Podstawą do kwalifikowania uczestników do zawodów wyższego stopnia, przyznawania tytułów i nagród stanowią wyłącznie wyniki uzyskane przez uczestnika w zawodach niższego stopnia danej edycji Olimpiady.
Przebieg Olimpiady:
- Komitet Główny Olimpiady opracowuje zestawy zadań dla wszystkich etapów wraz z instrukcją określającą: zasady przeprowadzania eliminacji, czas udzielania odpowiedzi, zasady oceny oraz określa sposób kwalifikowania zawodników do następnego etapu.
- Na każdym etapie zawodów wszyscy uczestnicy otrzymują do rozwiązania jeden wspólny, właściwy dla danego etapu zestaw zadań.
- Prace we wszystkich etapach olimpiady są opatrzone w dane osobowe uczestnika (imię, nazwisko, adres uczestnika i szkoły oraz klasę na etapie szkolnym).
- Organizatorzy zwracają koszty podróży dla uczestników zawodów okręgowych i centralnych,
a na etapie centralnym również dla ich opiekunów.
I etap – szkolny:
- Dyrekcja szkoły, której uczniowie zgłosili chęć udziału w Olimpiadzie, z grona nauczycieli, których przedmioty obejmują swym zakresem problematykę Olimpiady, powołuje Komitet Szkolny.
- I etap Olimpiady polega na rozwiązaniu testu przygotowanego przez Komitet Główny, obejmującego zakres materiału zawarty w dołączonej do regulaminu bibliografii.
- Zawody szkolne
odbywają się równocześnie we wszystkich szkołach. Równoczesność zakłada rozpoczęcie i zakończenie zawodów zgodnie z harmonogramem określonym przez Komitet Główny i podanym do publicznej wiadomości w piśmie do szkół oraz na stronie internetowej Olimpiady. - Komitet Szkolny zobowiązany jest do zapewnienia uczestnikom warunków umożliwiających samodzielność odpowiedzi.
- Do II etapu – okręgowego kwalifikuje się co najwyżej dwóch z najlepszymi wynikami. Szkoły, które miały uczniów swoim gronie ubiegłorocznych laureatów na miejscach I-XV mogą wysłać dodatkowo na etap okręgowy: I miejsce – 6 uczniów; II miejsce – 5 uczniów; III miejsce – 4 uczniów; IV miejsce – 3 uczniów; V miejsce – 2 uczniów; VI-XV miejsce – 1 uczeń.
- Komitety Szkolne zobowiązane są w ciągu pięciu dni od przeprowadzenia zawodów przesłać na adres Komitetu Głównego prace uczniów zakwalifikowanych do etapu okręgowego oraz protokół z I etapu (wzór protokołu do pobrania ze strony Olimpiady) , zawierający skład Komitetu Szkolnego, ilość uczestników biorących udział w zawodach oraz listę uczestników zakwalifikowanych do II etapu Olimpiady
- Istnieje możliwość odwołania się do Komitetu Głównego Olimpiady od decyzji w sprawie wyników w terminie do 7 dni od ogłoszenia wyników I etapu.
- Listę uczestników zakwalifikowanych do II etapu Olimpiady w danym okręgu Komitet Główny przesyła (bezpośrednio) do Komitetu Okręgowego Olimpiady.
II etap – okręgowy:
- Eliminacje okręgowe organizowane są przez właściwe Komitety Okręgowe Olimpiady.
- II etap Olimpiady składa się z dwóch części: z testu oraz pytania problemowego, dotyczącego tematu Olimpiady. Zakres materiału określa załączona bibliografia.
- Zawody okręgowe odbywają się równocześnie we wszystkich okręgach. Równoczesność zakłada rozpoczęcie i zakończenie zawodów zgodnie z harmonogramem określonym przez Komitet Główny i podanym do publicznej wiadomości w piśmie do Komitetów Okręgowych oraz na stronie internetowej Olimpiady.
- Sprawdzanie prac odbywa się centralnie, przez Komitet Główny Olimpiady.
- Komitety Okręgowe zobowiązane są w ciągu pięciu dni od przeprowadzenia zawodów przesłać prace uczestników na adres Komitetu Głównego.
- Do III etapu kwalifikuje się 50 uczniów: 34 uczniów najlepszymi wynikami, niezależnie od okręgu oraz – w dalszej kolejności – jeden uczeń z najlepszymi wynikami z okręgu.
- Komitet Główny zobowiązuje się do pisemnego powiadomienia szkoły, jak i poszczególne Komitety Okręgowe, o wynikach uzyskanych przez jej uczniów w II etapie w ciągu trzech dni od sprawdzenia prac konkursowych.
- Istnieje możliwość odwołania się do Komitetu Głównego Olimpiady od decyzji w sprawie wyników w terminie do 7 dni od ogłoszenia wyników II etapu.
III etap – centralny:
- III etap Olimpiady organizowany jest przez Komitet Główny z siedzibą w Warszawie.
- Komitet Główny powołuje Komisję do przeprowadzenia etapu centralnego.
- Uczestnicy zakwalifikowani do etapu centralnego uzyskują status Finalisty VII Misyjnej Olimpiady Znajomości Afryki.
- III etap składa się z części pisemnej wyłaniającej laureatów Olimpiady i części ustnej wyłaniającej zwycięzcę Olimpiady.
- Status Laureata VII Misyjnej Olimpiady Znajomości Afryki uzyskuje 15 finalistów, którzy w części pisemnej otrzymali największą ilość punktów.
- Do części ustnej etapu centralnego, mającej wyłonić zwycięzcę Olimpiady, kwalifikuje się pięciu laureatów z najwyższą ilością punktów.
- Zwycięzcą VII Misyjnej Olimpiady Znajomości Afryki zostaje uczeń, który łącznie w części ustnej i pisemnej etapu centralnego uzyska najwyższą ilość punktów.
- Finalistom i ich opiekunom, którzy uprzednio zgłoszą taką potrzebę, Komitet Główny Olimpiady gwarantuje nocleg na czas trwania III etapu.
Uprawnienia i nagrody:
- Jako olimpiada tematyczna VII Misyjna Olimpiada Znajomości Afryki, na mocy Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 7 września 2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. nr 1999, poz. 2046) nie daje podstaw do zwolnienia z egzaminów maturalnych.
- Na świadectwie dojrzałości ucznia umieszcza się adnotację o uzyskanym tytule Laureata lub Finalisty Olimpiady.
- Na mocy Ustawy o szkolnictwie wyższym z dnia 12 września 1990 r. (Dz. U. nr 65, poz. 385) laureatom Olimpiady przysługuje zwolnienie w całości lub w części z egzaminów wstępnych do niektórych szkół wyższych.
- Szczegółowe informacje dotyczące zwolnień z egzaminów wstępnych wraz z wykazem wydziałów uczelni, których Senaty na wniosek Komitetu Głównego Misyjnej Olimpiady Znajomości Afryki przyjęły w/w ustawę, wraz z ewentualnymi dodatkowymi wymogami, znajdują się na stronie www.olimpiada.uksw.edu.pl
- Kolejność wyboru indeksu spośród możliwych adekwatna jest do klasyfikacji laureatów; pierwszeństwo wyboru przysługuje zwycięzcy, następnie laureatom uplasowanym na kolejnych pozycjach.
- Wszyscy uczestnicy zawodów centralnych otrzymują pamiątkowe dyplomy i nagrody, ufundowane przez sponsorów Olimpiady.
- Komitet Główny wydaje uczestnikom zaświadczenia o uzyskanych uprawnieniach. Zaświadczenie podpisuje przewodniczący Komitetu Głównego. Komitet Główny prowadzi rejestr wydanych zaświadczeń.
Dokumentacja:
- Komitet Główny Olimpiady ustala rodzaj dokumentacji etapów I i II, oraz sposób jej przeprowadzenia i przechowywania.
- Dokumentacja Komitetów Szkolnych i Okręgowych obejmuje: listę członków Komitetu, protokoły z zawodów odpowiedniego stopnia, pisma przychodzące i wychodzące, listę zgłoszonych do udziału w Olimpiadzie uczniów oraz listę zgłoszonych w olimpiadzie szkół.
- Komitet Główny Olimpiady prowadzi archiwum akt dotyczących zawodów III stopnia (finału ogólnopolskiego), w którym gromadzi: dokumentację powołania Olimpiady, prace pisemne III etapu wraz z pracami pisemnymi uczestników zawodów II etapu zakwalifikowanych do zawodów III etapu – przez okres dwóch lat, rejestr wydanych laureatom zaświadczeń wraz z wzorami takich zaświadczeń, informatory Olimpiady wraz z tematami zawodów, listy laureatów, jak również ich nauczycieli i szkół, dokumentację statystyczną.
Ustalenia końcowe:
W przypadku zaistnienia sytuacji, które nie są przewidziane w tym regulaminie, decyzję podejmuje przewodniczący Komitetu Głównego Olimpiady, po zasięgnięciu opinii pozostałych członków.
- Komitet Główny Olimpiady po ogłoszeniu wyników każdego etapu zastrzega sobie okres 7 dni na ewentualną weryfikację wyników i uwzględnienie reklamacji.
- Wyniki i aktualne informacje dotyczące Olimpiady, jak i niniejszy regulamin, dostępne są w siedzibie Komitetu Głównego oraz na stronie internetowej Olimpiady.
Uczestnicy Olimpiady wyrażają zgodę na przetwarzanie przez Organizatora swoich danych osobowych w celu prawidłowego przeprowadzenia Olimpiady, w celach statutowych oraz na umieszczenie ich w adresowej bazie danych Organizatora. Uczestnicy Olimpiady wyrażają również zgodę na podanie do publicznej wiadomości imienia i nazwiska w przypadku uzyskania miana Laureata i Finalisty.