Przejdź do treści

Małżeństwo i rodzina w budowaniu cywilizacji miłości

Opublikowano: 21 października 2015 r.
21 października 2015 | Kategorie: Aktualności, Konferencje, Publikacje, Warsztaty

Książka Miłość i życie. Małżeństwo i rodzina w budowaniu cywilizacji miłości, pod redakcją prof. UKSW dr hab. Marii Ryś i ks. dra hab. Zdzisława Struzika, ukazała się w serii: „Sympozja Instytutu Papieża Jana Pawła II w Warszawie” jako tom 13. Jest zbiorem prac skomponowanym po konferencji naukowej, określonym precyzyjnie w podtytule książki, który z tego względu wysuwamy tutaj na plan pierwszy. Prace posłużą przede wszystkim odbiorcom zainteresowanym myśleniem nad rozwojem i trwaniem chrześcijańskiego modelu rodziny. Nie tylko w Polsce, ale w szerzej rozumianej współczesności XXI wieku.

Model ów w swym istnieniu bywa zagrożony i nierzadko (chociaż pomimo albo też wbrew woli chrześcijan) okazuje się dziś niesuwerenny w mało stabilnym świecie przemian obyczajowych, etycznych, czy tendencji utrzymujących się i narastających w sferze ideologii i polityki na świecie. We wprowadzeniu prof. Maria Ryś podkreśla słusznie rolę pojmowania rodziny w wielowiekowej tradycji kulturowej. Rola ta staje się widoczna w całej ostrości ze względu na zrodzenie i wychowanie potomstwa. W tym kontekście zostały wymienione i przypomniane pojęcia nacechowane etycznie, takie jak np. wspólnota, miłość, solidarność małżonków i wszystkich pozostałych członków rodziny, którzy nie uchylają się od odpowiedzialności za jej kształt, spójność, rozwój moralny i religijny, wreszcie za cele życiowe.

Ks. dr hab. Zdzisław Struzik w tytule artykułu wydobył sformułowanie z adhortacji Familiaris consortio św. Jana Pawła II ([1981] „Przyszłość ludzkości idzie przez rodzinę”). Autor wskazuje na genezę związku małżeńskiego i rodzinnego, interpretowanego przez papieża Polaka w cyklu głośnych katechez środowych, zapoczątkowanego w biblijnej Księdze Rodzaju. Współudział człowieka w stwórczych planach Boga nadaje blask godności całemu rodzajowi ludzkiemu, wzywając zarazem ludzi do odpowiedzialności za życie. Osobowy, podmiotowy cel refleksji nad nauczaniem Kościoła zawiera w sobie ponadto namysł nad wartością rodzinnego środowiska wychowawczego i socjologią rodziny jako podstawą socjologii narodu. Podstawowa komórka życia społecznego, rządząca się prawami ewangelicznej miłości, może i powinna przyczyniać się do pokoju w sferze polityki, życia ekonomicznego, stając się gwarantem przyszłości poszczególnych narodów: tak w Polsce, jak w Europie i na innych kontynentach.

Na część główną tomu XIII „Sympozjów” złożyły się analizy rozmaitych aspektów „miłości i życia”, wartości bytowych, dzięki którym małżeństwa i rodziny chrześcijańskie nadal mają szanse budować czy utrwalać cywilizację miłości, a częściej przezwyciężać grożące im kryzysy. Prace czytelnicy mogą sobie przybliżyć w kilku blokach tematycznych. W tym kontekście upomniano się o dobro małżeństwa (ks. prof. Tadeusz Guz), z odwołaniem do nauczania kardynała Augusta Hlonda. Prof. Dorota Kornas-Biela zilustrowała wysoką rangę macierzyństwa i godności kobiecej zarówno na tle prostych, acz poruszających, zapisów w poezji polskiej, jak i w nauczaniu św. Jana Pawła II. Drugą stroną tej refleksji okazuje się „rozwojowe znaczenie macierzyństwa” dla kobiety (np. w aspekcie fizycznego poczęcia i zrodzenia dziecka, bądź aspekcie duchowym, w przypadku osób konsekrowanych), jak również towarzyszące mu społeczno-demograficzne wyzwania. Problemem zadań mężczyzny i męskości jako takiej zajął się ks. dr Marek Dziewiecki. To ważny głos duszpasterza i znawcy zagadnienia „kryzysu męskości”, czyli od kilkunastu lat trwającego, choć rozmaicie tłumaczonego i warunkowanego, narastającego w Europie procesu wycofywania się mężczyzn z obowiązków przypisywanych im do niedawna w tradycyjnie pojmowanej strukturze życia społecznego, w tym rodzinnego.

Na tym etapie przeglądania książki trzeba zauważyć, iż poszczególni badacze wybrali tematy zasadnicze tak dla rozwoju małżeństwa, jak i zaistnienia pełnej rodziny obdarzonej dziećmi. I tak, prof. Urszula Dudziak przedstawia kwestię seksualności – jako szczególnego (ale nie zawsze dobrze rozumianego, również przez małżonków) sposobu wyrażania miłości. Prof. Maria Kielar-Turska już w tytule artykułu (Docenić dziecko) zwraca uwagę na niezbywalność pełnego szacunku oraz stosownego postępowania wobec dzieci, przy czym tekst jest próbą historycznego przeglądu stanowisk i zmian, jakie w pedagogice europejskiej dokonały się od XVII do XX wieku. Zofia Kończewska-Murdzek podjęła wątek wpływu mediów na obraz i jakość rodziny, zwłaszcza polskiej, z uwzględnieniem kultury popularnej, m. in. oglądanych przez Polaków seriali telewizyjnych. Jarosław Mańka na marginesie szkicu poświęconego ks. Piotrowi Skardze przypomniał wkład słynnego jezuity w pielęgnowanie szacunku dla rodziny, szczególnie w wypadku wdowieństwa i osierocenia dzieci w dawnych wiekach w I Rzeczpospolitej. Zapoczątkowana wtedy tradycja miłosierdzia, troski o rodziny niepełne i biedne jest żywa i trwa z powodzeniem – także i dziś.

Do świadectw starannie dobranych w 13 tomie „Sympozjów” należą z pewnością głosy (a raczej przedstawione i opublikowane referaty), w których małżonkowie występują wspólnie. Jarosław i Mirosława Pakurowie zajęli się sytuacją małżeństwa pokonującego kryzys. Jako takie, pozostające w przeszłości „na krawędzi”, ma ono prawo nieść nadzieję oraz świadczyć, iż związek sakramentalny w chrześcijaństwie można odbudować, o ile małżonkom nie zabraknie odwagi, wyobraźni i wytrwałości. Z kolei Marta i Henryk Kuczajowie podjęli kwestię duszpasterstwa rodzin wobec problemu emigracji (ten sam wątek, ujęty socjologicznie, kontynuuje znawca tych zagadnień i dyżurny poradni specjalistycznej „Arka” w Tarnowie, ks. dr Józef Młyński). Na końcu zasadniczej części omawianej książki znalazły się dwa głosy przybliżające sytuację rodzin i małżeństw poza granicami Polski. I tak, ks. dr Krystian Gawron ukazuje współczesną batalię Francji w obronie chrześcijańskiego modelu rodziny. Brat Konye Michael Nnamdi, misjonarz w Afryce, przedstawia temat wartości rodziny uznawanych w Kościele powszechnym (jako jedyny tekst ten został opublikowany w języku angielskim).

Na zakończenie pobieżnego z konieczności przeglądu dorobku naukowego, jaki przynosi ta książka, wypada odnieść się do jej głównego tytułu. Miłość chrześcijańska wprowadzająca w życie narzeczonych i małżonków, umożliwiająca opiekę nad dziećmi, czy dbałość o osoby starsze – wymaga od chrześcijan wytrwałego powracania do nauki Chrystusa. Tylko wtedy będzie miłością wyjątkową, niepodobną do innych jej modeli, i tylko wtedy nie stanie się własną karykaturą, zaprzeczeniem siebie. W życiu społeczeństw czy społeczności wymaga również obrony, stanowczego głosu przedstawicieli Kościoła, lecz przede wszystkim świadectw samych zainteresowanych owocami pokoju duchowego, jakie mogą przynieść „miłość i życie”, wartości poddawane celowo namysłowi badawczemu oraz trosce duszpasterskiej. Tak w Kościele, jak i w kulturze nam współczesnej. W tym kontekście wspomnijmy tylko obrady Synodu Biskupów w Rzymie, czy niedawny zjazd programowy Polskiej Federacji Ruchów Obrony Życia w Krakowie-Łagiewnikach. Ukształtowany w XX wieku termin i zarazem imperatyw budowania „cywilizacji miłości”, pojęcia używanego przez papieży Pawła VI i św. Jana Pawła II, wydaje się ze wszech miar instrumentem, którym mogą i powinny posługiwać się w praktyce rodziny chrześcijańskie. Lecz mogą i powinni budować tę cywilizację wszyscy ludzie rozumni, dobrej woli, ceniący godność, piękno, dobro moralne i w pełni szlachetny styl życia, przejawiające się w życiu jednostek, rodzin, społeczności, narodów i państw na świecie.

Reasumując, trzeba powiedzieć, że pr zedstawiony zbiór jest przykładem kontynuowania badań szczegółowych prowadzonych na pograniczu teologii, sakramentologii i współczesnej nauki społecznej Kościoła, psychologii i andragogiki, pedagogiki uniwersyteckiej, uprawianej z punktu widzenia historii kultury, jak i „kultury bycia”, obejmującej małżonków, dzieci, duchownych. Nie od rzeczy dobrze jest jeszcze wspomnieć, że w książce znalazły się studia bliskie tzw. medioznawstwu, socjologii religii, poradnictwu rodzinnemu, wzbogacone na ogół dość obszerną literaturą przedmiotu. W paru tekstach występują wątki modlitewne wskazujące na praktyczną troskę o małżeństwa, które straciły dzieci lub nie mogą („na starcie” albo nawet po długim czasie) właściwie zadzierzgnąć między sobą więzi małżeńskiej (relacja Wiesławy Grzeszczak-Kowalskiej).

Od kilkunastu lat antropologia, etyka, pedagogia i teologia chrześcijańska dysponują nowoczesnym warsztatem pojęciowym, przystosowanym do rozmowy o chrześcijańskim życiu w miłości, zwłaszcza w miłości małżeńskiej. Jednym z tego wymownych przykładów, że zestawienie wokabularza okazało się niezbędne, stał się Słownik małżeństwa i rodziny, wydany pod redakcją biskupa prof. Edwarda Ozorowskiego (1999). Z kolei w ostatnich dniach arcybiskup warszawsko-praski Henryk Hoser SAC, uczestniczący w obradach Synodu Biskupów o Rodzinie, w korespondencji dla Radia Watykańskiego powiedział, że zarysowują się w Kościele dwa nurty refleksji o małżeństwie: teologiczny (tradycyjny) i socjologiczny (progresywny). Od mądrości Kościoła zależeć więc będzie, czy budowanie cywilizacji miłości zdoła się oprzeć zagrożeniom, mającym źródło w anty-cywilizacji. Przykładem namysłu na tematy z tym związane może być również świeżo wydana książka.

Na końcu zbioru znalazły się noty biograficzne o autorach. Tradycyjnie zamieszczono też spis tomów wydanych dotychczas w serii „Sympozjów […]” w Warszawie-Wilanowie.

 

Instytut Papieża Jana Pawła II

Pozostałe aktualności

Ogólnopolska kampania Dzieciństwo bez Przemocy 2025

W ramach kampanii Dzieciństwo bez Przemocy 2025 realizowane będą ogólnopolskie i lokalne inicjatywy edukacyjne oraz działania medialne. Oficjalna inauguracja kampanii odbędzie się 6 października br. podczas ogólnopolskiej konferencji Dzieciństwo bez Przemocy w...

czytaj dalej

XIX edycja konkursu fotograficznego „Mazowsze bliskie sercu”

Już po raz dziewiętnasty organizowany jest przez Samorząd Województwa Mazowieckiego konkurs fotograficzny „Mazowsze bliskie sercu”. Zapraszamy uczestników konkursu do podróży po naszym regionie, zwiedzania niezwykłych miejsc, tajemniczych zakątków oraz chwil z życia...

czytaj dalej

NOWOŚĆ WYDAWNICZA: „MAŁŻEŃSTWO I RODZINA W PRZEMÓWIENIACH JANA PAWŁA II I KARD. STEFANA WYSZYŃSKIEGO W DIECEZJI PŁOCKIEJ. ZESZYT O OPATRZNOŚCI BOŻEJ NR 17”.

W Instytucie Papieża Jana Pawła II ukazała się publikacja „Małżeństwo i rodzina w przemówieniach Jana Pawła II i kard. Stefana Wyszyńskiego w diecezji płockiej. Zeszyt o Opatrzności Bożej nr 17”. Publikacja przybliża nauczanie dwóch wielkich Polaków, a temat został...

czytaj dalej